20200912

Sven Vahar "Minu Leedu"

Mul on aastaid olnud nüüd üsna lugemisvaene aeg - ega see väikeste lastega võõrastes riikides viibimine hästi ei mõjunud ja häiris tugevalt keskendumist ning võttis aja ära. See oli ka ehk üks põhjus, miks ma lugemist taasavastama hakkasin just selle raamatuga. Sven on mulle natuke justkui kolleeg olnud - töötanud sama kirjastuse teises arvutiajakirjas (mina olin küll vaid aegajalt kirjutav kaastöötaja), kohtunud olen temaga küll vaid paar korda (nt mingit testimisel olevat asja temalt vastu võttes), aga kaugelt silma on ta kaua paistnud - ühised tuttavad jne. Leedu ei ole mulle küll väga tuttav, aga olen seal siiski ühe nädalavahetuse veetnud ja kolm korda läbi sõitnud - kahjuks piirdus too Leedus viibimine nädalavahetusega, sest puhkustele oli seoses Kalev Meedia sulgemisega parasjagu moratoorium kuulutatud - pärast selgus küll, et kontoris ei oleks pidanudki enam olema. See Leedus viibimine jäi seega ka üle kümne aasta taha. Lisaks on tuttav diplomaat Leedus hiljem aastaid veetnud ja olen ka tema infovoost mõndagi näinud. Siit-sealt käib Sveni raamatus läbi ka Montreal, kus ta mõni aeg varem 5 kuud seoses naise õpingutega (nagu ka Leedus seoses naise tööga) viibis. Ka minu välismaal viibimised on seotud olnud mu (nüüdseks eks-) naisega ja tema teadustööga ja "Minu Kanada" (kui see kunagi ilmuks) räägiks Montreali lähedale jäävast Estrie / Eastern Townships (Prn: Cantons de l'Est) piirkonnast (Sherbrooke). Seega leidsin Sveni raamatust isegi mõningaid endal Quebecis tähele panemata jäänud detaile (vihmavarje müüakse seal apteekides - apteegid olid tõesti kummalise kaubavalikuga poekesed, mis toimisid ka teatud rohukaugemate artiklite müügiga, aga ka nt Amazoni pakipunktina - Jean Coutu). Igatahes, Sveni Leedu raamat on väga loetavas stiilis, eluoluline ja detailirohke, pakkus palju äratundmist (ka nt sain ka teada, miks Saksamaal osade uste kohale kriidiga pluss märke ja kolm tähte kirjutatud on - nii märgivad pühitsetud kriidiga oma eluasemed ära osad katoliiklased). Põhjalikumat ajalookäsitlust ja reisijuhti siit raamatust oodata ei tasu, aga mingi personaalse killukese Leedust saab kätte - veidi aimu, miks Leedu on teist moodi ja mida sealt leida võib.

No comments: